Coen Ringeling

Coen Ringeling (1990)

Coen Ringeling staat vijf dagen per week als eerste te wachten tot Atelier Herenplaats open gaat. Dan start zijn routine; na een versnelde pas, soms met een computerspel vol grappige geluiden aan zijn oor, spurt hij naar boven om te kijken of daar al iemand is. Daarna beent hij met gezwinde pas naar beneden, waar hij graag in een gemakkelijke stoel stripboeken bekijkt. Als iedereen aan het werk is, gaat hij achter zijn tafel zitten en hervindt hij zijn rust. Coen moet zijn rituelen volgen. Zo lust hij maar zeven verschillende soorten eten, iedere week hetzelfde. Veranderingen moeten goed van te voren worden besproken.

In het atelier voelt hij zich thuis. Hij verliest zich in zijn tekeningen van ingewikkelde steden, mysterieuze bossen en eindeloze oceanen waar vreemde figuren vliegen, zwemmen of lopen. Of hij maakt fantasieverhalen in vier tekeningen, zoals het verhaal over De Blaasvis: “1. Op een dag kreeg een Blaasvis last van visjes 2. dus de Blaasvis haalt diep adem 3. en blaast zichzelf op, hij werd groter en groter, zijn stekels steeds boller 4. toen allen visjes geschrokken weg waren liet de vis zichzelf weer leeglopen en zwom weg naar de verte. EINDE”.

Coen tekent van jongs af aan, in de talentklas van het Auris College in Rotterdam is hij ontdekt en kon bij Herenplaats aan de slag. Moeder vertelde mij dat naast op school ook thuis tekenen zijn favoriete bezigheid was. Daar plakte hij met plakband acht A4-vellen aan elkaar tot een geheel. Liggend op de grond tekende hij met kleurpotloden werelden op eilandjes die onderling met elkaar waren verbonden door bruggen en dijken. De eilanden kregen namen als Coenny Kingdom, Mauve-Rock Kingdom, Mega Kingdom, Lesswiek Kingdom, Avontuur Kingdom en Eiland Kingdom. Ook geweldig klinkende plekken als Moefi Eilanden, Toy-Toy World, Coeny Worlds Studio’s, Bikini Broek Zee Tropiania  werden minutieus getekend met een kleine stift en ingekleurd met kleurpotlood. Geheel volgens de wetten van Coen.

Wie de tekeningen aandachtig bestudeert, ziet steeds nieuwe elementen en optische grapjes, net zoals in het werk van Coens idool M.C. Escher (1898-1972). Trappen leiden nergens heen en huizen veranderen in kastelen. Ook verwijst Coen graag naar computergames met zelf verzonnen ‘levels’ zoals: Level 1: Het verloren bouwterrein, Level 2: De reis naar de top van Mount-Crumilu, Level 3: De razende ontsnapping uit de vliegende schotel, Level 4: Cyber City tot en met de finale Level 9: De komst van Ultra-Robostein.” Krachtig afgesloten met “Je bouwt ze! Je Bestuurt ze! Je verslaat ze!”.

Zijn humorvolle tekeningen worden bevolkt door wezentjes die lijken te zijn weggelopen uit computergames. Ze komen soms bekend voor, maar figureren in een totaal andere context. In een van zijn tekeningen is plaats voor De Krobols: Mr. Haarbal, Mr. Wiebeloog, Mr. Vlop, Mr. Poedoe, Mr. Stekelblaas, Mr. Neuzzo en Mr. Kruip. Dit is de wereld van Coen Ringeling. Door zijn intense manier van tekenen, krijgt zijn rusteloze geest een focus en kan hij lang en geconcentreerd werken aan zijn werelden vol fantasie.

tekst: Frits Gronert

Exposities

2014 Eucrea, Coen is genomineerd voor de EUWARD 2014 in Duitsland.
2014 Outsider Art expositie in Galerie Herenplaats Rotterdam.
2017 Outsider Art Museum, Amsterdam
2018 “Zomergasten” – Dr. Guislain Museum, Gent (België)
2018 Outsider Art Fair, Parijs (Frankrijk)
2018 Muurschildering Spaanse Polder door Painture Collective, Rotterdam
2019 Erasmus Gallery, Rotterdam

Collecties

Outsider Art Museum, Amsterdam

Collectie van Max E. Ammann, Zwitserland