Louise Guardia

Louise Guardia (1961-2015)

Louises schilderijen zijn als een dagboek. Ieder werk vertelt een verhaal uit haar leven: de vakantie, een museumbezoek of gewoon haar gedachten. Vaak biedt de titel een duidelijke verwijzing naar de bron van inspiratie, zoals ‘Alcoholmuseum’, ‘New York’ en ‘Beleef het allemaal in het Arsenaal’. Opmerkelijk zijn de schilderijen die Louise maakte ter nagedachtenis aan dierbaren, zoals de doeken over Chrispijn, een overleden huisgenoot, en over haar moeder Aleid.

In de schilderijen ‘Aleid’ en ‘Lijnbaan’ bijvoorbeeld, haalt Louise herinneringen op aan haar moeder. ‘Lijnbaan’ verbeeldt de Rotterdamse winkelstraat waar Louise geregeld met haar ouders ging winkelen. Ze schildert onder andere een etalageruit, een kledingrek, een knaapje, sieraden. Helemaal bovenin, haast onopvallend, staat een klein kruisje. ‘Dat is speciaal voor Aleid. Dat ik meer aan denken kan.’ In het schilderij ‘Aleid’ is Louises ouderlijk huis aan de Gijsinglaan afgebeeld. Door de muren heen kijken we naar binnen en zien uitvergroot allerlei juwelen uitgestald, die voor Louise haar moeder symboliseren. In de wolken boven de daken staat een klein portret van Aleid. ‘En hier om het huis zijn haar armen. Die geven het huis een knuffel’.

In de loop der jaren heeft Louise in haar manier van werken een bepaalde routine gebracht. Al haar schilderijen vinden hun oorsprong in haar schetsboekje, dat ze overal mee naar toe neemt. Iedere tekening begint ze met een kader, waarbinnen de rest van de voorstelling zich afspeelt. Deze schets zet ze inclusief het kader over op doek. Vervolgens vult ze het vlakje voor vlakje met diverse kleuren. In een gestaag tempo groeit de voorstelling. Tot slot omlijnt ze alle vormen met een andere kleur. Als de laatste lijn is gezet, is het werk klaar. Deze werkwijze vergt veel geduld en precisie. Met gedrevenheid en discipline werkt Louise weken en weken aan één doek.
Door al die bonte kleurvlakken lijkt het werk op het eerste gezicht een abstract mozaïek. Toch heeft elke vorm een betekenis. In meer recent werk schildert Louise enkele vlakken zwart, opdat ‘de lichte kleurtjes eromheen nog lichter lijken.’ In het doek ‘New York’, waarop een man in duikerpak staat afgebeeld, heeft het zwarte nog een tweede betekenis: ‘Dat is omdat het onder water donker is.’

Het werk van Louise draagt veel symboliek in zich. Het schilderij ‘De biografie van Chrispijn’ bijvoorbeeld, is een compilatie van allerlei herinneringen aan Louises overleden huisgenoot. De vijf discolampen in de rechter benedenhoek staan symbool voor Chrispijns liefde voor muziek. De vierkantjes linksonder zijn de steentjes van het grindpad op de begraafplaats. De vlammetjes, rechts van het midden, zijn de vlammetjes die oplichten in de open haard van hun huis. Verder zijn afgebeeld een kaars, de sterren aan de hemel en een kruis. In het midden staat een groot hart. ‘Dat is de biografie van Chrispijn: een soort begrafenis met een hart erop.’ Uit het hart schieten wel tien pijlen. ‘Nou, pijlen is aandenken natuurlijk. Dat betekent dat ik denk aan Chrispijn. Meer aandenken, precies door het hart.’

Louise Guardia is per november 2014 gestopt met werken bij Atelier Herenplaats na ruim 23 jaar.

Expositieoverzicht

1992  Zonder Omweg, Singer Museum, Laren
1992  Schilderij afgebeeld op kindersweaters voor Greenpeace
1992  Billboards maken in Luik, België voor internationale, reizende tentoonstelling
1995  Deelname internationale workshop en tentoonstelling in Cirque des Variétés, Luik, België
1994  Academisch Ziekenhuis Leiden (catalogus)
1996  Solotentoonstelling in Galerie Dijkzigt, Rotterdam
1998  Studiereis Verenigde Staten i.v.m. tentoonstelling in Chuck Levitan Gallery, New York, V.S.
2002  Expositie Unilever, Rotterdam
2002  “Die Welt: Innen Nach Aussen”, Hamburg, Duitsland
2003  “Bruut”, Galerie Herenplaats in samenwerking met Showroom Mama, Rotterdam
2004  “Gewaagt”, Leiden
2006  Jubileum expositie 15 jaar Herenplaats, Galerie Herenplaats
2007  “Helden”, groepsexpositie Galerie Herenplaats, Rotterdam
2007  “Outsiderkunst van Herenplaats” GAIA museum, Randers, Denemarken
2008  Expositie in Niki Kurabu, Tokyo, Japan
2008  “Gewoon Bijzonder” Galerie de Boog, IJsselstein.
2009  Rackstadtmusee, Arvika, Zweden, Outsider Art Biennale, “Art surrounded by legends and wilderness”
2010  “Outsider Art Salon”, Galerie Herenplaats, Rotterdam.
2011  Expositie Zorgcentrum Crimpenersteyn, Krimpen a/d IJssel
2011  “Derden”, Pand Paulus, Schiedam
2011  Aix Les Bains, Frankrijk
2011  “Museum of Everything 4”, Londen, U.K.
2011  WTC- Schiphol, Amsterdam

Collecties

Collectie van Max E. Ammann, Zwitserland

Catalogi

1992  “Project 12”, Créahm Luik, België
1992  “Zonder Omweg”, Singer Museum, Laren
1994  Academisch Ziekenhuis, Leiden (Kunstboek)
1998  “Zonder Omweg 2”, Singer Museum, Laren

Opdracht

1992  Schilderij, afgebeeld op kindersweaters voor Greenpeace